Szukaj na tym blogu

sobota, 5 listopada 2011

DV: Co widać w kadrze cz. 1

Zadbanie o ciekawy scenariusz, dobrych aktorów i przygotowanie planu produkcji to nie wszystko. Drugorzędnym, a jednocześnie istotnym elementem opowiadanej przez nas historii jest to co otacza naszych bohaterów - gdzie mieszkają, jak się ubierają, jakich rzeczy używają. Za to wszystko odpowiada dział artystyczny w skład którego wchodzą: scenograf, rekwizytor, charakteryzator, kostiumograf oraz szereg asystentów. Oczywiście w zależności od wielkości produkcji może to być armia kilkudziesięciu fachowców takich jak stolarze, garderobiane czy zbrojmistrz, ale w przypadku mikro-budżetu i krótkiego metrażu może się okazać, że wszystkie funkcje działu artystycznego będzie pełnić jedna osoba. Niewykluczone, że będzie nią sam reżyser.

Osoby z działu artystycznego tworzą wokół historii świat, w którym żyją bohaterowie, dlatego powinny być zaangażowane jak najszybciej do filmu - już we wczesnym okresie preprodukcji. Dzięki temu będą mogły przeanalizować scenariusz, zasugerować drobne poprawki, i rozpocząć przygotowania. Na allegro można tanio kupić masę drobiazgów, które przydadzą się w filmie, ale potrzeba czasu na wykonanie zamówienia, przesyłkę, a jeśli jest to aukcja to również na zlicytowanie. W napiętym grafiku niestety nigdy nie ma miejsca na przygotowanie dobrej scenografii.


Pracy działu artystycznego nie widać kiedy jest wykonana dobrze. Ale kiedy jest spartaczona, cierpi na tym odbiór całego filmu - wystarczy jeden niespójny obiekt zdjęciowy lub rekwizyt, by widzowie stracili wiarę w przedstawiane wydarzenia.

W teatrze najważniejszy jest człowiek. Natomiast dramat na ekranie może rozgrywać się bez udziału aktorów. Trzaskające drzwi, liść na wietrze, fale uderzające o brzeg, mogą wzmocnić efekt dramatyczny. Niektóre arcydzieła filmowe używają człowieka tylko jako rekwizytu, dodatku lub zrównoważenia dla natury, która przyjmuje rolę najważniejszego bohatera.
André Bazin

Budowa planu
Żeby jak najlepiej zaplanować przebieg zdjęć a także inscenizację aktorów, warto przygotować zawczasu szkic miejsca akcji. Patrząc z góry na pomieszczenie powinniśmy oznaczyć wszelkie obiekty, ściany, okna i drzwi, które pełnią istotną rolę w filmie. Im lepiej dokonamy pomiarów poszczególnych wymiarów, tym dokładniej scenograf będzie mógł przygotować dekoracje, wprowadzić duże meble, lub też nadbudować istniejącą przestrzeń. Ważna jest długość ścian i rozlokowanie w nich okien. Rysując drzwi, trzeba zaznaczyć w jakim kierunku się otwierają. Wszystko to ma wpływ na przemieszczanie się aktorów i rozlokowanie sprzętu filmowego. [...]

więcej w listopadowym numerze Digital Vision

Brak komentarzy: