Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 17 września 2012

Życie po obu stronach kamery

Clint Eastwood należy do najbardziej tajemniczych gwiazd Hollywood. Mimo, iż jego kariera trwa od ponad pięćdziesięciu lat, wciąż niewiele wiadomo na temat jego życia prywatnego. Jego filmami zainteresowałem się we wczesnym dzieciństwie. Było ich tak dużo w telewizji i na wideo, że ciężko było ich nie dostrzec. Kiedy poważniej zainteresowałem się tematyką filmową, mój zbiór informacji na jego temat zaczął się powiększać. Wertowałem prasę, internet, książki i oczywiście filmy wraz z masą dodatków specjalnych. W 2003 roku założyłem również stronę, która miała pomóc udostępniać te informacje fanom Eastwooda. Dostawałem mnóstwo maili z ciekawostkami, a także zapytań i podziękowań. Wkrótce, za namową przyjaciół i internautów, zacząłem przygotowywać wszystkie informacje w jedną spójną formę, która znalazła swój wyraz w niniejszej książce.


Na temat Eastwooda ukazało się na świecie kilkanaście pozycji książkowych. Większość z nich skupiała się albo na skandalach i plotkach z życia prywatnego, albo na krytyczno-analitycznym podejściu do jego filmów. W pierwszym wypadku książki miały układ chronologiczny. Przy opisywaniu filmów lepiej zaś – ze względu na różnorodność - sprawdzała się metoda tematyczna. W mojej książce proponuję syntezę tych dwóch podejść: podzieliłem materiał chronologicznie poszczególnymi dekadami, a następnie w ich obrębie wyróżniłem poszczególne tematy (jedynie rozdział o Brudny Harrym dotyczy dwóch dekad). Przy niektórych filmach jak westerny, czy opowieści o straconych szansach, podział wydawał się być bardzo oczywisty. Przy niektórych, jak np. rozdział ostatni, wybór poszczególnych wątków był trudny. Co więcej, by zachować ciągłość, w niektórych rozdziałach streszczam wydarzenia, którego dotyczą tematycznie innej części książki, lecz są istotne dla zachowania chronologii. Te powtórzenia pozwalają nie tylko na szybkie przypomnienie powiązanych zdarzeń, ale również dają Czytelnikowi dowolność w czytaniu poszczególnych rozdziałów (czy może lepiej byłoby powiedzieć - modułów).

Liczę, że układ który przedstawiłem, znacząco ułatwi zrozumienie różnorodności zainteresowań Eastwooda na przestrzeni poszczególnych dekad. W treści poszczególnych rozdziałów zawarłem liczne wypowiedzi zarówno samego Eastwooda, jak i jego współpracowników, znajomych i krewnych. Myślę, że uwiarygodnią one istotne wydarzenia oraz ukażą sposób myślenia poszczególnych osób.

Ponieważ główną profesją Eastwooda jest robienie filmów, postanowiłem włączyć do treści fragmenty dotyczące jego warsztatu. Sporo z nich udało mi się zweryfikować w rozmowie z jego operatorem, Tomem Sternem podczas festiwalu Camerimage. Myślę, że warto dowiedzieć się jak to się dzieje, że Eastwood co roku pracuje nad nowym filmem, szczególnie że wciąż sięga po nową tematykę i nowe gatunki. Jego oryginalne  przemyślenia dotyczące realizacji mogą przydać się filmowcom, którzy zechcą porównać je z efektami na ekranie.

W pracy nad książką korzystałem z filmów Eastwooda, filmów dokumentalnych, wywiadów wideo, reportaży making-of, artykułów i wywiadów prasowych, a także licznych książek i opracowań. Największą pomocą okazały się dwie opasłe biografie. O ile autoryzowana biografia Richarda Schickela ukazuje Eastwooda w sposób niemal hagiograficzny, to już książka uznanego dziennikarza Patricka McGilligana stoi na przeciwnym biegunie starając się go oczernić. Obaj autorzy podchodzą do tych samych wydarzeń z innej pozycji, a dla mnie było ciekawe obserwowanie powstałej w ten sposób dyskusji między nimi (pomiędzy wydaniem obu publikacji minęło pięć lat). Porównując ich zapiski akapit po akapicie starałem się wyciągnąć z tych dwóch wersji obiektywne informacje, które weryfikowałem i uzupełniałem o inne źródła. Pewne pozostaje jedynie to, że spośród tak licznych materiałów na temat Eastwooda, wiele z informacji stanowią legendy sfabrykowane przez public relations, a prawdę na jego temat zna jedynie on sam. Proponując zatem własne ujęcie tych wydarzeń, liczę że Czytelnik odbędzie fascynującą podróż przez karierę legendy kina, ikony… człowieka który zawsze podąża własnymi ścieżkami.


   "Clint Eastwood. Życie po obu stronach kamery"
   rok wydania: 2012
   ISBN-10: 1466244313
   ISBN-13: 978-1466244313
   liczba stron: 480

Brak komentarzy: